۱۴۰۱ اردیبهشت ۲۷, سه‌شنبه

اظهارات مصطفی نیلی در خصوص بازداشت سعید مدنی

 


مصطفی نیلی، حقوقدان و وکیل با اشاره به بازداشت سعید مدنی در سلول انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین گفته “آقای مدنی پس از بازداشت حتی هنوز به دادسرا نرسیده بود که خبر بازداشتش با اتهامات واهی توسط یکی از خبرگزاری‌ها داخلی منتشر شد”. روز گذشته خبرگزاری مهر وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی، از

بازداشت سعید مدنی نویسنده، جامعه شناس و زندانی سیاسی سابق به اتهام “اقدامات ضد امنیتی” خبر داد.

   مصطفی نیلی، حقوقدان و وکیل سعید مدنی گفت: سعید مدنی، با حکم بازپرس شعبه دوم دادسرای امنیت و توسط مامورین وزارت اطلاعات دستگیر شده است.

وی افزود: صبح روز گذشته، بنده به اتفاق ایشان بابت پیگیری شکایت سعید مدنی از وزارت ارشاد بابت ممنوع‌القلم شدن و عدم اجازه تجدید چاپ آثار قبلی و همچنین، عدم صدور مجوز برای انتشار کتب جدید به دادسرای کارکنان دولت مراجعه داشتیم. بعد از بازگشت و در هنگام وارد شدن به منزل، ماموران امنیتی، موکلم را بازداشت کرده و سپس با ورود به منزل و تفتیش خانه، وسایل الکترونیک ایشان از جمله، لپ‌تاپ و گوشی و حتی لپ تاپ و هارد کامپیوتر متعلق به همسر ایشان را ضبط و از خانه خارج کرده‌اند.

نیلی ادامه داد: با توجه به این رویه که در تمامی موارد مشابه، معمولا ماموران امنیتی به خانواده و اطرافیان فرد بازداشتی، توصیه به سکوت داشته و آن‌ها را از خبری کردن مسئله بر حذر می‌کنند در این مورد، هنگامی که سعید مدنی به همراه مامورین از منزل خارج شده و حتی هنوز به دادسرا نرسیده و هیچ یک از اطرافیان ایشان خبر از بازداشت نداشته‌اند، یک خبرگزاری (مهر) خبر بازداشت را با اتهاماتی واهی منتشر می‌کند. بعد هم که از طریق دوستان با خانواده تماس گرفته شده و علت و چند و چون بازداشت منتشر شده در این خبر را جویا شده‌اند، تازه آن گاه خانواده خبردار شده و به منزل مراجعه و با خانه به هم ریخته و تفتیش شده مواجه شده‌اند.

آقای نیلی با بیان اینکه شب گذشته دوشنبه ۲۶ اردیبهشت، سعید مدنی در تماسی با خانواده، اعلام کرده که در بند امنیتی ۲۰۹ بازداشت است و شعبه صادر کننده حکم جلب، شعبه دوم بازپرسی بوده است، افزود: تا شب گذشته و زمان برقراری این تماس، هنوز تفهیم اتهامی به ایشان صورت نگرفته بوده و تا این لحظه از سیر روند پرونده و اتهامات وارده اطلاعی نداریم.

وی تصریح کرد: امروز سه‌شنبه به همراه خانواده ایشان به دادسرای امنیت مراجعه داشتیم که با توجه به تعطیلی دادسرا به بهانه آلودگی هوا، موفق به ورود نشدیم. تقاضای خود را از طریق سرباز نگهبان جلوی در به بازپرس کشیک که همان بازپرس شعبه دو بود اعلام کردیم. پس از مدتی معطلی از طریق همان سرباز اعلام کردند که بروید؛ هر وقت لازم شد، خودمان تماس می‌گیریم!

نیلی افرود: سعید مدنی در تماس شب گذشته خود، اعلام کرده که در سلول انفرادی است و نگهداری زندانی در این شرایط، مصداق بارز شکنجه است. با توجه به نحوه اطلاع‌رسانی و خبری که خبرگزاری مهر تنظیم کرده و برخوردهایی که در ایام اخیر با آقای مدنی انجام شده است به نظر می‌رسد که ایشان تحت فشار باشند. بر خلاف قانون، اجازه دسترسی به وکیل هم به ایشان داده نشده است.

این حقوقدان ادامه داد: در ماه‌های اخیر، محدودیت‌های فراوانی توسط نهادهای امنیتی برای آقای مدنی ایجاد شده بود. ایشان بر اساس فرصت مطالعاتی که دانشگاه ییل آمریکا برایش فراهم کرده بود، بنا داشت تا جهت استفاده از این فرصت مطالعاتی یک سفر یک ساله به آمریکا داشته باشد. پیش از روز سفر، مامورین وزارت اطلاعات ایشان را احضار و در مورد ممنوع‌الچاپ شدن کتاب‌ها و هم‌چنین در خصوص سفر با او صحبت کرده بودند.

روز دوشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱، سعید مدنی نویسنده، جامعه شناس و زندانی سیاسی سابق، بازداشت شد. خبرگزاری مهر، وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی “ارتباط مشکوک خارجی و اقدامات ضدامنیتی” را از دلایل بازداشت او عنوان کرده است.

گفتنی است، سعید مدنی، جامعه شناس، نویسنده و زندانی سیاسی سابق تاکنون پژوهش‌هایی در زمینه مسایل اجتماعی ایران از جمله فقر و نابرابری، اعتیاد، کودک آزاری، خشونت علیه زنان، تن فروشی، رفاه اجتماعی و امثال آن را در زمینه اجتماعی منتشر کرده است. وی در سال‌های ۱۳۷۳، ۱۳۷۹، ۱۳۸۰ و ۱۳۹۰ سابقه بازداشت و محکومیت دارد.

همچنین در تاریخ ۷ دیماه ۱۴۰۰، گذرنامه آقای مدنی در فرودگاه ضبط شده و از خروج وی از کشور جلوگیری شد. گفته می‌شود که آقای مدنی برای فرصت مطالعاتی یک ساله در دانشگاه ییل عازم ایالات متحده آمریکا بوده است.

این جامعه شناس ۲ روز قبل از پرواز حدود ۴ ساعت در ساختمانی متعلق به وزارت اطلاعات مورد بازجویی قرار گرفته و به او گفته بودند ممانعتی برای خروجش از کشور وجود ندارد

https://vojdanbidar.blogspot.com/2022/05/blog-post_87.html?m=1

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر