۱۴۰۱ فروردین ۲۴, چهارشنبه

اخراج و بلاتکلیفی کارگران در چهار واحد صنفی


خبرگزاری هرانا – پنجاه و سه کارگر شرکت فولاد نطنز و مجتمع کشت و‌ صنعت لرستان، از محل کار خود اخراج شدند. بعلاوه شماری از کارگران اخراجی مخابرات خوزستان علیرغم گذشت ۸ ماه از صدور حکم بازگشت به کار، کماکان در بلاتکلیفی به سر می برند. همچنین کارگران کارخانه کیان از ادامه‌ی بلاتکلیفی خود خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از تسنیم، ۳۰ تن از کارگران فولاد نطنز در فروردین ماه امسال از محل کار خود اخراج شدند.

بر اساس این گزارش، اکثریت این کارگران از شهر بادرود و با میانگین سابقه ۱۵ سال کار و فعالیت هستند که همزمان با آغاز سال جدید از کار بیکار شده اند.

با این حال جواد توکلی مدیر عامل مجتمع فولاد نطنز مدعی شد: “این موضوع، اخراج نبوده بلکه جابجایی از یک واحد به واحد دیگر بوده است‌”.

رئیس دفتر ارتباط مردمی نماینده مجلس نیز این خصوص اظهار داشت: در پی انتشار خبر ابراز نارضایتی کارگران مجتمع فولاد و ذوب‌آهن نطنز مبنی بر اخراج از کار و مراجعه تعدادی از آنان به دفتر ارتباط مردمی و تماس تلفنی برخی از کارگران، مراتب اعتراض کارگران به مدیرعامل مجتمع فولاد و ذوب آهن نطنز اطلاع رسانی شده است.

وی افزود: در موارد جداگانه رحمت‌الله فیروزی‌پور نماینده مجلس و دفتر وی مراتب نارضایتی کارگران اخراجی به مراجع ذیصلاح از جمله استانداری اصفهان، فرماندار و اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی شهرستان نطنز رسیده و خواستار احقاق حقوق کارگران شده‌اند.

هادی مرادی رئیس شورای شهر نطنز نیز از تشکیل جلسه‌ای جهت پیگیری وضعیت کارگران اخراجی شرکت فولاد نطنز در چند روز آینده با حضور مسئولان مربوطه خبر داد و مدعی شد: “در زمینه احقاق حق کارگران تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم”.

مجتمع کارخانجات صنایع فولاد و ذوب آهن نطنز یک از بزرگترین شرکت های فعال در بخش خصوصی کشور است که سال ۱۳۷۳ در زمینی به مساحت یک هزار و ۲۰۰ هکتار در شهرک صنعتی فولاد شهرستان نطنز احداث شد.

اخراج شماری از کارگران معترض مجتمع کشت و‌ صنعت لرستان

به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، ۲۳ نفر از کارگران معترض مجتمع کشت و‌ صنعت لرستان از محل کار خود اخراج شدند.

طی روز های گذشته کارگران مجتمع کشت و صنعت لرستان درپی اعلام مسئولان این شرکت مبنی بر اینکه امکان ادامه فعالیت کارگران منوط به انعقاد قرارداد با پیمانکاری خارج از مجموعه خواهد بود، در تجمعاتی اعتراضی اعتراض خود را به این تصمیم نشان دادند.

در این گزارش آمده است؛در نتیجه اعتراض و تجمع کارگران، مسئولین مجتمع کشت و صنعت لرستان اسامی ۲۳ نفر متشکل از برخی کارگران معترض که تصویر حضور آنان در تجمعات در شبکه های اجتماعی منتشر شده بود، را با عنوان لیست «عدم جذب» به سایر کارگران معرفی کرده اند و طی اطلاعیه جداگانه ای به آنان هشدار داده اند چنانچه ظرف ۲۴ ساعت قرارداد با پیمانکار جدید را امضا نکنند، دیگر امکان حضور در شرکت را نخواهند داشت و در این صورت افراد دیگری  جایگزین انها خواهند شد.

این کارگران که نسبت به ایجاد تغییراتی در قراردادهای کاری معترض بودند، در این خصوص گفته بودند: مسئولان کشت و صنعت لرستان زیر بار افزایش ۵۷ درصدی حقوق کارگران نمی‌روند و در مقابل به ما گفته‌اند که در صورت عدم رضایت از این موضوع، تسویه حساب کنیم!

علیرغم گذشت ۸ ماه، تداوم بلاتکلیفی کارگران اخراجی مخابرات خوزستان

به گزارش ایلنا، ۷۲ تن از کارگران اخراجی مخابرات خوزستان، کماکان در بلاتکلیفی به سر می برند.

کارگران مخابرات استان خوزستان گفتند: بعد از گذشت ۸ ماه از صدور حکم اداره کار برای بازگشت به کار ما، این حکم هیچ ضمانت اجرایی ندارد و حتی شورای تأمین استان خوزستان هم نمی‌تواند برای بازگشت به کار نیروه‌ها اقدامِ موثری انجام دهد.

آنها افزودند: ما از هر جا که می‌توانستیم پیگیرِ وضعیتِ این نیروها و بازگشت به کار آن‌ها بودیم؛ حتی از وزیر ارتباطات نیز طرح سوال کردیم و حالا منتظر هستیم این سوال در دستور کار مجلس قرار بگیرد و از این طریق هم به وزیر مربوطه فشار وارد کنیم تا مشکل این نیروها حل شود.

۷۲ نفر از نیروهای مخابرات استان خوزستان که دو دوره بدون قرارداد به کار خود ادامه داده بودند، با استناد به تبصره ۲ ماده ۷ قانون کار برای تبدیل قرارداد خود از موقت به دائم، شکایت تنظیم کردند و به نفع خود رأی گرفتند. مطابق رأیی که توسط هیأت‌های تشخیص و حل اختلاف صادر شده است؛ این کارگران نیروهای دائم مخابرات به حساب می‌آیند و باید به کار خود برگردند.

بلاتکلیفی کارگران کارخانه کیان تایر

به گزارش ایلنا، کارگران کارخانه کیان از ادامه‌ی بلاتکلیفی خود خبر دادند

این کارگران که در روزهای ابتدایی هفته جاری بعد از یکماه تطعیلی به کارخانه رفتند، با اعلانی موجه شدند که خبر از تعطیلی کارخانه تا اطلاع ثانوی می‌داد؛ نمایندگان کارگران اما می‌گویند: در خانه ننشستیم و پیگیر وضعیت کارخانه هستیم.

این کارگران که دغدغه‌ی آنها تعیین تکلیف مالکیت کارخانه و بازگردادن مالکیت آن به دولت است، می گویند: مسیر سقوط کارحانه از سال ۸۲ و بعد از خصوصی‌سازی آغاز شد؛ چند بار کارخانه را به هیات حمایت از صنایع دادند اما بازهم مشکلات حل نشد. ما انتظار داریم مثل نیشکر هفت تپه عمل کنند و کیان تایر را به دولت یا یک نهاد دولتی بازگردانند تا دوباره سر پا شود و رونق بگیرد.

کارگران این کارخانه که در روزهای ابتدایی هفته جاری، مقابل نهاد ریاست جمهوری تجمع کردند، از نامه‌نگاری با نهادهای مسئول از جمله استانداری تهران و وزارت صمت خبر دادند و گفتند: ما کارگران نگران آینده این واحد قدیمی هستیم؛ تنها واگذاری به یک نهاد توانمند دولتی می‌تواند مشکلات کیان تایر را حل کند و آینده شغلی کارگران را از بلاتکلیفی نجات دهد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر