۱۴۰۰ دی ۱۵, چهارشنبه

مردم محروم خوزستان


مردم محروم خوزستان

: بیکاری جوانان عرب و بختیاری

ای سرزمین مردمانی با لهجه های آسمانی 

ای اقلیم بی گزند من دست دشمن از شرارت کوتاه باد

مهم نیست در جغرافیای این سرزمین نام تو در غرب است یا شرق

 از جنوب است یا شمال


ولی تو به تنهایی یک ایران هستی یک فریاد یک حماسه

ای خوزستان

همانطور که همه مردم ایران واقف هستند در استان خوزستان منابع زیادی از نفت و گاز وجود دارد که تمام نیاز انرژی کشور را تأمین میکند و بخش عمده ای از نیاز کشورهای دیگر را نیز پاسخگو است ، 

ولی با این همه ذخایر انرژی یکی از علل عمده مشکلات مردم خوزستان نبود فرصت شغلی و بیکاریست .

از این شرکت ها میتوان به شرکت ملی صنایع نفت خیز جنوب بزرگترین تولیدکننده نفت ، شرکت ملی حفاری ایران ، شرکت فولاد خوزستان شرکت نفت و گاز اروندرود نام برد و وجود پتروشیمی های صنعتی ماهشهر میباشد که روزانه درآمد بسیار زیادی دارا هستند و در این حال جوانان خوزستان در بیکاری و بلاتکلیفی به سر میبرند ، البته این بدان معنا نیست که چرا جوان ها را در پالایشگاه ها به کار نمیگیرند این به این معناست که در استان خوزستان با این سطح از تولید و برداشت انرژی و درآمد های کلان هیچ تدابیری برای جوانان در نظر نگرفته شده است.

 لازم به ذکر است که به دلیل تبعیض عمدتا جوانان اعراب و بختیاری خوزستان مورد بی مهری و بی توجهی قرار گرفته اند ، هم اکنون بیشترین بی توجهی و محرومیت و تبعیض نژادی اعدام مختص قومیت های عرب و بختیاری در استان خوزستان است ، البته این به این معنا نیست که در استان های دیگر هیچکدام از این مشکلات وجود ندارد ولی استان خوزستان واقعا در وضعیت بد و بی مهری فراوانی قرار دارد .

این برهمگان آشکار است که استان خوزستان از نظرجغرافیایی در منطقه گرمسیر قرارداد که گاها دمای هوا به بالای شصت درجه سانتیگراد می رسد و مردم متحمل گرما و گردو غبار هستند که آن بسیار سخت و طاقت فرساست ولی مردم بدلید ارقی که به خاک خود دارند هیچ وقت آنجا را رها نکرده اند ولی دولت هیچ تدابیری برای رفع مشکلات ندارد و حتی هیچ تلاشی برای رساندن آب شیرین و سالم که این حق یک انسان به این استان ننموده است .

متاسفانه باید بگوییم در استان خوزستان هوای سالم وجود ندارد ، آب آشامیدنی شور و گل آلود است ، برق دائما قطع میباشد و بهای برق خیلی گران است ، خیابان ها خاکی و فاضلاب ها فرسوده و مسدود است ، خانه های که در جنگ تحمیلی مورد اصالت گلوله یا خمپاره قرار گرفته اند در سطح شهر به کرار دیده میشوند .

 رودخانه کارون که یکی از نمادهای غیرت و غرور ایرانی ها میباشد که چه بسا در جنگ تحمیلی بسیار انسان های آزاده به خاطرش به شهادت رسیده اند خشک میباشد و دیگر آب ندارد .

آیا مردم خوزستان کم تاوان جنگ تحمیلی را داده اند و آیا همین مردم نیستند که جوان های خود را فدای خاک ایران کردند و اجازه ندادند پای بیگانه به ایران باز بشود ؟ واقعا این سطح از نژاد پرستی و تبعیض در مورد این مردم جایز است ؟

آیا واقعا دولت جمهوری اسلامی ایران معنای اسلام را درک کرده است و اینچنین به مردم عزیز خوزستان ظلم میکند !

در همه ادیان اولین چیزی که مورد توجه قرار دارد برابری و برادری میباشد ، وقتی دولت نمیتواند با این همه منابع و انرژی که در ایران وجود دارد مردم خود را به آسایش برساند چطور در امور کشور های دیگر مداخله میکند و اینطور وانمود میکند که دلسوز آنهاست !

 این مقاله تکه ای کوچک از سختی ها و بی مهری ها به مردم خوزستان است ، ما هیچ وقت سختی واقعی که آنها متحمل میشوند را درک نخواهیم کرد به جز اینکه در آنجا زندگی کنیم و خودمان از نزدیک با سختی روبه رو بشویم .

امیدوارم که توانسته باشمبه عنوان یک کسی که اهل استان خوزستان نمیباشد گوشه ای از دردهای آن مردم را بازگو کرده باشم و به ایشان بگویم که ما همه در کنار هم هستیم و همه ما مردم خوزستان و ایران هستیم . محمدرسول لامعی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر